حرکت به سمت نوآوری در بازار تولید سررسید

    گفت و گو با حسین صادقیان؛ مدیر مجتمع چاپ نقشینه

    0
    81
    تولید سررسید

    مدیر مجتمع چاپ و صحافی نقشینه گفت: بازار تولید سررسید امسال از سال‌های گذشته بهتر است اما اگر بخواهیم نسبت به سال‌های اخیر بسنجیم باید بگوییم کل بازار وضعیت چندان جالبی ندارد، دلایل این مطلب رکود اقتصادی و مشکل تورم است.

    حسین صادقیان؛ مدیر مجتمع چاپ نقشینه با اشاره به این مطلب در گفت و گو با چاپ و نشر آنلاین درباره وضعیت بازار سررسید امسال بیان کرد: در گذشته ۹۰ درصد کار ما تولید سررسید بود در حال حاضر این مقدار به ۲۰ درصد کاهش یافته است. ولی بازار تولید سررسید امسال از سال‌های گذشته بهتر است اما اگر بخواهیم نسبت به سال‌های اخیر بسنجیم باید بگوییم کل بازار وضعیت چندان جالبی ندارد، دلایل این مطلب رکود اقتصادی و مشکل تورم است که روی کارها اثرگذار بوده است. تمامی شرکت‌هایی که مجموعه ما برای آن‌ها به‌صورت پروژه‌ای کار تولید می‌کردیم تضعیف شده‌اند چراکه فروش خوبی نداشته‌اند، به همین دلیل امسال هزینه‌های تبلیغات خود را حذف کرده‌اند.

    صادقیان ادامه داد: موضوع دیگری که روی تیراژ سررسید اثرگذار بوده بانک‌ها و وضعیت سفارش‌دهی آن‌ها بوده است. مجموعه ما از سال ۹۶ سفارش سررسید دو بانک را به‌طورکلی بر عهده داشته است (یعنی از سال ۸۸ تا ۹۶) و ما هر سال دست‌کم یکی دو تا کار را از سمت بانک‌های کشور داشتیم. مجموعه‌هایی مانند مجتمع چاپ و صحافی نقشینه که یک مجتمع چاپ کامل هستند از آذرماه کار تولید سررسید را برای بانک‌ها شروع می‌کردند و حداقل در تیراژ ۱۰ هزار و ۲۰ هزار کار چاپ می کردند. می‌توانم بگویم یک‌چهارم سررسید کل کشور که تولید می‌شد سفارش بانک‌ها بود.

    وی درباره آمار سررسیدهای تولیدشده اشاره کرد: طبق آمارهایی که در سال ۹۴ و ۹۵ داشتیم حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون سررسید در این سال‌ها به چاپ می‌رسید و این آمار به جز سررسید دیواری و رومیزی و جیبی بود؛ یعنی فقط ۶۰ تا ۷۰ میلیون سررسید در قطع رقعی و وزیری چاپ می‌شد. بعدازاینکه بانک‌ها از سال ۹۶ به بعد به دلایل اقتصادی سفارش‌ها خود را حذف کردند ۲۰ میلیون از شمار تولید سررسیدها کم شد.

    صادقیان اضافه کرد: مجموعه ما در سال برای بانک انصار حدود ۳۰۰ هزار سررسید تولید می‌کرد و تیراژ سررسید جیبی و دیواری هم حدود یک الی دو میلیون بود که نصف این سفارش‌ها را چاپخانه سپاه می‌زد. طی سال‌های اخیر بانک‌های مهر، اقتصاد و دی حذف شدند، درواقع می‌توان گفت یک‌سوم تولید سررسید حذف شد و شمار ما از ۷۰ میلیون به ۳۰ الی ۴۰ میلیون رسید.

    مدیر مجتمع چاپ نقشینه بیان کرد: بازار سررسید تا تیراژ ۴۰ میلیون هم می‌رسید و این در زمانی بود که هنوز رکود اقتصادی رخ نداده بود. در سال ۹۷ و ۹۸ که رکود قابل‌توجهی رخ داد، قیمت زینک و کاغذ با تورم بسیار زیادی روبرو شد و به همین میزان تولید هم کاهش پیدا کرد.

    صادقیان در رابطه با بازار کاغذ و ارتباط آن با بازار سررسید گفت: اگر به خاطر داشته باشید از برج یک سال ۹۷ قیمت کاغذ جهش باورنکردنی داشت و از بندی ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسید، یعنی ۹ برابر شده اما شرایط امسال از سال ۹۷ بهتر است، سال ۹۷ برای بازار به‌صورت کلی وضعیت خوبی نداشت.

    تولید سررسید وضعیت بهتری داشت

    وی درباره وضعیت کاری مجتمع چاپ نقشینه گفت: مجموعه ما از نظر کارایی نسبت به سال گذشته وضعیت خیلی بهتری داشت، در بحث امور چاپ مجتمع نقشینه امسال خیلی بهتر بود. سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشت، سال ۹۶ و ۹۷ وضعیت چندان مناسب نبود، تعداد خیلی زیادی بیکار شدند اما سال ۹۸ وضعیت بازار بهتر شد و مجموعه نقشینه هم در بخش تولید و فروش وضعیت بهتری داشت.

    مدیر مجتمع چاپ نقشینه درباره عوامل مؤثر در بازار سررسید تاکید کرد: مسائل زیادی روی بازار سررسید اثرگذار است، وقتی شرکت‌ها بازار خوبی نداشته باشند اولین چیزی که حذف می‌کنند تبلیغات و مباحث هدایای تبلیغاتی چون چاپ سررسید است، به‌ غیر از این بازار تولید سررسید به‌صورت کلی تغییرات زیادی کرده؛ یعنی از بحث تیراژ بالا به سمت تیراژ پایین باکیفیت بالا حرکت کرده است.

    وی تاکید کرد: ما درزمینه‌ی بحث سررسید باید به سمت نوآوری حرکت کنیم، شرکت‌هایی که کارهای جدید می‌زنند می‌توانند در این رابطه از دیگران یک‌قدم جلوتر باشند، اگر مدیران شرکت‌های تبلیغاتی هوشیار باشند و بتوانند نوآوری داشته باشند مسلماً می‌توانند فروش بهتری داشته و با وضعیت بهتری به کار خود ادامه دهند.

    وی همچنین درباره تغییراتی که در بازار سررسید رخ‌داده است افزود: ما باید این را بپذیریم که در امور چاپی تیراژهای ما پایین آمده است، شاید شرکتی در گذشته ۱۰ هزار سررسید می‌زد اما در حال حاضر این میزان به هزار رسیده اما نوع سررسیدها نفیس‌تر شده و قیمتش هم به همان میزان افزایش پیداکرده است؛ تیراژها کمتر شده و کارها نفیس‌تر.

    صادقیان درباره رکود اقتصادی که گریبان بازار سررسید را گرفته است تصریح کرد: در شرایط رکود تورمی شرکت‌هایی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند و سرپا بمانند که قدرت بیشتری دارند، این قدرت به آیتم‌های زیادی بستگی دارد، قدرت یک شرکت موفق را برنامه‌ریزی‌های صحیح، نیروهای تخصصی، سرمایه و تجهیزات می‌سازند؛ اگر شرکتی قدرتمند باشد مطمئناً در بازار می‌ماند و نیازی ندارد تا برای ماندن دست‌وپا بزند.

    این فعال صنفی بیان کرد: از سال ۹۷ کسانی توانستند در بازار بمانند که سیستم خوبی داشتند. چاپخانه‌ها یک کارخانه هستند، یک کارخانه باید همه بخش‌ها را داشته باشد اما چاپخانه‌های ما متأسفانه به این مسائل فکر نکرده‌اند. کسانی که به این مسائل فکر کردند بازخوردهای خوبی گرفته‌اند اما مجموعه‌هایی که سیستم‌های مناسبی نداشتند ضعیف شدند.

    وی درباره کارهای جدید و خلاقانه‌ای که در مجموعه نقشینه و برای سال آینده در نظر گرفته‌اند گفت: دو الی سه کار جدید برای سال آینده داریم اما برای اینکه در بازار کپی نشوند فقط برای مشتری‌های خاص خودمان رونمایی‌اش کرده‌ایم. ما هر سال یکسری مشتری‌های وفادار داشتیم و داریم، مشتری وفادار کسی است که بر اساس کیفیت و نوآوری شما مجاب می‌شود برای چند سال با شما کار کند.

    صادقیان خاطرنشان کرد: ما کارهای خاص و نوین خود را به مشتری‌های وفادارمان اختصاص می‌دهیم، این مسئله نکته بسیار مهمی برای ماندن و کار کردن در بازار است. ممکن است شما نتوانید مشتری جدیدی در بازار پیدا کنید اما همان مشتری‌های وفادار به شما کمک می‌کنند تا در بازار باقی بمانید، به همین دلیل باید مشتری‌های سابق را به هر صورتی که هست حفظ کنید. برای مثال شما می‌توانید برای مشتریان ثابت خود تخفیف‌های ویژه‌ای قائل شوید تا آن‌ها قانع شوند به همان میزان گذشته کار سفارش بدهند، مشتری در کار بسیار مهم است و می‌تواند موفقیت یک سیستم را تضمین کند.

    مقاله قبلیارسال کتاب با بسته بندی‌ های بهداشتی
    مقاله بعدیقطع درختان برای تولید خمیر کاغذ ممنوع

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.